Slyšeli jste už někdy o affiliate marketingu, partnerech, affiliate síti?
Nejste si jisti, jak to přesně funguje a co tyhle termíny znamenají?
Nevíte, co to je affiliate marketing?
Jak na něm vydělávat?
Nebo jak jej zapojit do svého marketingového mixu?
➡️ Affiliate marketing je, zjednodušeně řečeno, doporučování nějakého produktu za provizi.
➡️ Nebo, z pohledu inzerenta (majitele e-shopu nebo autora), prodej vlastních produktů přes affiliate partnery. Pro něj je to tedy další marketingový kanál.
Do hry vstupuje několik stran
- Zákazník, který nakupuje zboží nebo služby právě pomocí aktivity affiliate partnerů.
- Affiliate partner, který dělá aktivity, pomocí kterých doporučuje produkty inzerenta a získává za to provizi.
- Inzerent, který právě prodává své služby nebo produkty pomocí affiliate partnerů.
Affiliate marketing je tedy proces, který toto všechno spojuje dohromady.
Jednoduše řečeno:
Zákazník hledá informace nebo řešení svého problému. To najde na stránkách affiliate partnera (nebo v jeho skupině na Facebooku nebo v jeho e-mailu) a proklikne se tam do do e-shopu, kde nakoupí.
➡️ A partner získá díky tomu provizi.
Affiliate marketing z pohledu zákazníka
V drtivé většině případů zákazník vůbec netuší, že si zboží nakoupil přes aktivitu affiliate partnera.
Zákazník zkrátka „někde“ proklikl affiliate odkaz a nakoupil produkt.
Mohl to udělat třeba na recenzním webu, kde si přečetl recenzi na produkt, který si chce pořídit.
Nebo hledal návod, jak vyřešit nějaký svůj problém, a našel ho na partnerském webu.
Nebo proklikl affiliate reklamu na Facebooku.
Příklad:
Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji.
Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí.
Podrobněji to vysvětluji na videu:
Software pro affiliate marketing
Pro fungování affiliate marketingu je potřeba software, který celý proces zajišťuje.
Tento software poskytuje partnerům speciální affiliate linky, pomocí kterých odkazují do e-shopů nebo na služby.
Tyto odkazy potom vkládají do svých článků, e-mailů nebo třeba rovnou do reklam.
Návštěvník potom proklikne tento odkaz a nakoupí v e-shopu.
Software na pozadí vše zaznamená a zapíše partnerovi provizi.
Příklad:
Pokud třeba hledáte zajímavou audioknihu o podnikání, může vás inspirovat můj článek o audioknihách, které jsem si koupil a doporučuju je.
Pokud se vám některá zalíbí, prokliknete se do e-shopu a taky tam objednáte, já z toho budu mít provizi.
A ta se právě zapíše do software, který vše sleduje.
Takovým softwarem je třeba Affilbox, který si můžete pronajmout.
TIP: AffilBox používáme už cca 7 let. Čtěte naši recenzi AffilBoxu.
Affiliate sítě mají většinou vlastní software.
Nemá smysl si vyvíjet vlastní software, protože je potřeba si uvědomit, že najít toho správného programátora není jen o penězích, ale také o dalších požadavcích, které si dnešní kvalitní programátoři kladou.
Inzerent
To je právě podnikatel, který se rozhodl affiliate marketing zapojit do svého marketingového mixu.
K propagaci a prodeji svých produktů využívá affiliate partnerů.
Rozhodne, jakou provizi jim nabídne a jestli si affiliate program bude spravovat sám, nebo k tomu využije některou profesionální affiliate síť.
Ve spolupráci s affiliate manažerem nastaví veškeré obchodní podmínky:
- výši provize (většinou procento z prodeje),
- podmínky propagace (co vše můžou partneři dělat),
- délku platnosti cookies,
- podmínky vyplácení provize (minimum a frekvenci vyplácení)
- a spoustu dalších věcí.
Affiliate program
Pokud tedy e-shop nebo autor vzdělávacích produktů zapojí do svého marketingu i affil, pak se říká, že má affiliate program.
Nebo také můžete zaznamenat pojem affiliate kampaň. Většinou to znamená to samé.
Spousta e-shopů a služeb mají své vlastní affiliate programy. Většinou na ně najdete odkaz v patičce e-shopu.
Do programu se pak registrují partneři, kteří mají zájem propagovat služby inzerenta a získávat za to provizi.
V Čechách máme skvělý affiliate katalog, kde najdete spoustu affiliate programů a jejich základní popis.
Affiliate síť
Je to vlastně více affiliate programů na jednom místě.
Partner se tady může pouze zaregistrovat do affiliate sítě a tam hned uvidí nabídku všech affilite programů, které může propagovat.
Za sítí jsou většinou profesionálové, kteří neustále vylepšují samotnou správu affiliate programu.
A pro inzerenta je to také výhodné. Nemusí se téměř o nic starat. Veškerou správu a propagaci programu za něj většinou udělá affiliate síť.
Affiliate sítě v Čechách:
Vše má samozřejmě své výhody i nevýhody. Mrkněte na naše srovnání vlastního affiliate programu vs. programu v aff. síti.
Provize
Provize v affiliate marketingu představuje odměnu za zprostředkování nákupu prostřednictvím affiliate partnera.
Vyplácí ji inzerent a její výše je různá.
Já vždy říkám, že provize by měla být tak vysoká, aby se to všem stranám (inzerent, správce i partner) dlouhodobě vyplatilo.
To slovo dlouhodobě je tady zásadní.
Často se totiž stává, že inzerent s affiliate marketingem začne prodávat své produkty a v momentě, když už má svůj podíl na trhu, usoudí, že už pro něj není zajímavé se „dělit“ o zisky s partnery, a affiliate program ukončí.
Provize se vyplácí až z hotových a zaplacených objednávek.
Z toho vyplývá, že affiliate marketing inzerenta téměř nic nestojí. Platí až v momentě, kdy má zaplacenou objednávku.
To je obrovský rozdíl třeba oproti placeným reklamám, které musíte zaplatit v momentě jejich realizace, a nemáte jistotu, že přinesou zisk.
Výše provize, atraktivní podmínky, silný a konverzní produkt… To je všechno fajn a potřeba, ale výsledky dělají partneři. Bez nich nebude affiliate marketing fungovat.
Tady je detailní návod jak nastavit výši provize pro affiliate.
Affiliate partner
Partnerem může být kdokoli, kdo dokáže oslovit potenciální zákazníky.
Pokud se rozhodnete být partnerem u nějakého affiliate programu, máte jenom jeden hlavní úkol:
Přivádět návštěvnost na prodejní stránku nebo do konverzního funnelu inzerenta.
Jinými slovy… Doporučovat produkt.
To je všechno. 😉
Nemusíte řešit nic dalšího.
❌ Nemusíte řešit výrobu produktu, péči o zákazníky, logistiku a spoustu dalších věcí, které jsou v mnoha jiných podnikáních na denním pořádku.
Partner si tedy vybere affiliate program a začne doporučovat produkt.
A výsledky svých aktivit vidí právě v rozhraní affiliate softwaru.
Nejlepší na tom všem je, že partnerem se může stát kdokoli. 😉
Může to být někdo, kdo vlastní skupinu na Facebooku a tam dává cestovatelské tipy. Může občas sdílet tipy na levné letenky.
Může to být někdo, kdo miluje ekologii a baví ho o tom psát. A tak si založí blog, kam píše recenze z e-shopu s ekologickými výrobky.
Nebo v mém případě blog o cestování s studiu jazyků.
Může to být někdo, kdo vlastní databázi e-mailových kontaktů, kterým může posílat zajímavé tipy na produkty a programy.
Může to být ale i někdo, kdo prostě chce jenom začít vydělávat peníze online. Affiliate marketing je z mého pohledu jedna z nejlepších možností jak začít.
TIP: Vybudujte si vlastní affiliate projekt pomocí Affiliate Výzvy
Sám jsem před léty začínal na affiliate marketingu, který mi otevřel neuvěřitelné možnosti.
Jednoduše řečeno:
Zákazník hledá informace nebo řešení svého problému. To najde na stránkách affiliate partnera (nebo v jeho skupině na Facebooku nebo v jeho e-mailu) a proklikne se tam do do e-shopu, kde nakoupí.
➡️ A partner získá díky tomu provizi.
Affiliate marketing z pohledu zákazníka
V drtivé většině případů zákazník vůbec netuší, že si zboží nakoupil přes aktivitu affiliate partnera.
Zákazník zkrátka „někde“ proklikl affiliate odkaz a nakoupil produkt.
Mohl to udělat třeba na recenzním webu, kde si přečetl recenzi na produkt, který si chce pořídit.
Nebo hledal návod, jak vyřešit nějaký svůj problém, a našel ho na partnerském webu.
Nebo proklikl affiliate reklamu na Facebooku.
Příklad:
Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji.
Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí.
Podrobněji to vysvětluji na videu:
Jednoduše řečeno:
Zákazník hledá informace nebo řešení svého problému. To najde na stránkách affiliate partnera (nebo v jeho skupině na Facebooku nebo v jeho e-mailu) a proklikne se tam do do e-shopu, kde nakoupí.
➡️ A partner získá díky tomu provizi.
Affiliate marketing z pohledu zákazníka
V drtivé většině případů zákazník vůbec netuší, že si zboží nakoupil přes aktivitu affiliate partnera.
Zákazník zkrátka „někde“ proklikl affiliate odkaz a nakoupil produkt.
Mohl to udělat třeba na recenzním webu, kde si přečetl recenzi na produkt, který si chce pořídit.
Nebo hledal návod, jak vyřešit nějaký svůj problém, a našel ho na partnerském webu.
Nebo proklikl affiliate reklamu na Facebooku.
Příklad:
Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji.
Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí.
Podrobněji to vysvětluji na videu:
Jednoduše řečeno:
Zákazník hledá informace nebo řešení svého problému. To najde na stránkách affiliate partnera (nebo v jeho skupině na Facebooku nebo v jeho e-mailu) a proklikne se tam do do e-shopu, kde nakoupí.
➡️ A partner získá díky tomu provizi.
Affiliate marketing z pohledu zákazníka
V drtivé většině případů zákazník vůbec netuší, že si zboží nakoupil přes aktivitu affiliate partnera.
Zákazník zkrátka „někde“ proklikl affiliate odkaz a nakoupil produkt.
Mohl to udělat třeba na recenzním webu, kde si přečetl recenzi na produkt, který si chce pořídit.
Nebo hledal návod, jak vyřešit nějaký svůj problém, a našel ho na partnerském webu.
Nebo proklikl affiliate reklamu na Facebooku.
Příklad:
Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji.
Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí.
Podrobněji to vysvětluji na videu:
Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji.
Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí.
Podrobněji to vysvětluji na videu:
Jednoduše řečeno:
Zákazník hledá informace nebo řešení svého problému. To najde na stránkách affiliate partnera (nebo v jeho skupině na Facebooku nebo v jeho e-mailu) a proklikne se tam do do e-shopu, kde nakoupí.
➡️ A partner získá díky tomu provizi.
Affiliate marketing z pohledu zákazníka
V drtivé většině případů zákazník vůbec netuší, že si zboží nakoupil přes aktivitu affiliate partnera.
Zákazník zkrátka „někde“ proklikl affiliate odkaz a nakoupil produkt.
Mohl to udělat třeba na recenzním webu, kde si přečetl recenzi na produkt, který si chce pořídit.
Nebo hledal návod, jak vyřešit nějaký svůj problém, a našel ho na partnerském webu.
Nebo proklikl affiliate reklamu na Facebooku.
Příklad:
Dejme tomu, že zákazník hledá tipy na levné letenky. Začne hledat na internetu a vyskočí na něj několik článků s tipy, jak si pořídit letenky výhodněji.
Přečte si článek a klikne na odkaz, který doporučuje levného prodejce letenek. A tam nakoupí.
Podrobněji to vysvětluji na videu: