Dušan Souček

Obsah článku

Nastavení affiliate programu

Obsah článku

Co všechno potřebujete ošéfovat, připravit, rozhodnout před spuštěním affiliate programu? 

Technické nastavení je ve skutečnosti pouze jeden dílek celé skládačky. 

V tomto článku najdete velký přehled většiny věcí, které je potřeba zařídit.

nastaveni affiliate programu

Základní podmínky

1. Co budeme propagovat?

Zdánlivě banální otázka. Ale bude na propagace celý sortiment z vašeho e-shopu. A hlavně, bude všude stejná výše provize, nebo někde máte větší / menší marži a bude potřeba to zohlednit v provizích? 

2. Jaké partnery chcete? 

Chcete hlavně kvalitní obsahové partnery, nebo vás budou moct propagovat i kuponové a cashback portály? Chcete do affiliate marketingu zařadit i influencery? 

3. Výše provize

Jaká bude základní výše provize? Budete provizi rozdělovat podle různých partnerů. Necháte si prostor pro neveřejné navýšení provize pro vybrané partnery? 

4. Podmínky propagace

Co všechno můžou partneři dělat. Pouze psát články, nebo můžou i posílat e-maily a dělat PPC reklamy. Zkuste si představit jaké možné scénáře propagace můžou nastat a zda je chcete. Tady se tvoří základní obchodní podmíky affiliate programu.

5. Automatické vs. manuální schvalování partnerů

Budete si partnery vybírat, nebo vás může začít propagovat kdokoli? 

6. Registrační bonus a výplatní minimum

Dostanou partneři nějaký registrační bonus, pokud se přihlásí do programu? Může to být pěkná motivační záležitost pokud je to dobře propočítané a na výplatní minimum je reálné dosáhnout poměrně rychle. A jaký nastavíte výplatní minimum, aby to bylo motivační. 

7. Schvalování konverzí

Bude to také na automat, nebo to budete ručně kontrolovat. Jaká je garance vrácení peněz a po jaké době se můžou schvalovat konverze? A kdo je schvaluje? Affiliate manažer, síť, inzerent, nebo automat? 

8. Jak se vyplácejí provize?

Na fakturu, nebo na DPP? Co mají partneři napsat na fakturu. Jak rychle vyplácíte peníze? Tohle může být pěkný administrativní zásek celého programu. Ne všichni partneři jsou zběhlý ve vystavování faktur. Je dobré jim dát jasné podmínky, jak to mají udělat.

Materiály pro partnery

1. Co všechno pro partnery připravíte

Bannery, videa, vzorové PR články, e-maily, atd. Co je základ, co je luxus a co je takový gamechanger pro partnery? Víte jaké materiály nesmí v programu chybět? 

2. Co si můžou partneři půjčit z vašich stránek?

Můžou si stáhnout fotky? Můžou použít videa? A co texty? 

3. Jak budete pracovat se slevovými kupóny?

Umožníte partnerům propagovat pomocí slevových kupónů? A bude použití slevových kupónů snižovat provizi? Bude vám to potom nákladově a maržově vycházet?

4. Budete posílat produkty na recenze? 

Jaké a do jaké výše. A jak bude probíhat proces posílání produktů partnerům? Budete je jenom zapůjčovat. A budete je posílat všem, nebo jenom některým partnerům. Bude tam třeba podmínka obratu a stáří webu. 

Technické zázemí

1. Jaký zvolíte technický řešení?

Pořídíte si vlastní affiliate software, nebo si najmete už nějaké hotové řešení – například AffilBox. Nebo se připojíte do sítě a necháte to na nich.

2. Víte co máte udělat po technické stránce

Jaké kódy máte kam nasadit. Kdo to udělá a kdo a jak to otestuje? Jak to celé nastavit na co největší automat? 

3. Hlídání funkčnosti

Jak budete hlídat funkčnost měření. Bude to někdo pravidelně testovat, nebo máte nastavený alerty a hlídá to automat? 

Správa affiliate marketingu

1. Kdo se o to stará?

Budete si spravovat affiliate program sami, nebo se přidáte do nějaké affilaite sítě? Víte, co je lepší? Najmete si affiliate manažera, nebo správu svěříte někomu z vašeho marketingového týmu?

2. Kdo hledá nové partnery?

Bez neustálého oslovování nových partnerů mnoho affiliate programů dlouho nepřežije. Jen málokdy se stává, že partneři si váš program najdou sami a budou jej aktivně doporučovat. Pokud nechcete spoléhat na náhodu a čekat, tak byste měli mít jasno v tom jak bude probíhat vyhledávání a hlavně oslovování nových partnerů.

3. Jak se hlídá dodržování podmínek spolupráce? 

Budete mít jasný proces co všechno kontrolovat a jak? Budete mít databázi partnerských webů, které na vás odkazují. Bude to řešit pomocí automatických hlídacích nástrojů, nebo to bude manuální práce? 

4. Měření výsledků

Jaké metriky budete sledovat? Je pro vás důležitý výkon a nové objednávky, nebo spíše brand a jde vám hlavně zmínky o e-shopu a s tím spojený linkbuilding? Pokud začínáte jaký je výchozí bod a jaký je ideální cíl.

5. Komunikace s partnery

Jak probíhá individuálí komnikace. Máte nějakou možnost komunikovat s partnery hromadně? Budete mít skupinu na Facebooku, nebo budete posílat aktualizace e-mailem? 

Popis a marketing programu

I samotný program musíte partnerům kvalitně odprezentovat. Víte co partnery zajímá a co je přiměje se k vám zaregistrovat a pustit se do propagace?

1. PR vašeho programu

Víte, kde všude si můžete umístit odkaz na váš affiliate program? Kde je potřeba přidat zápis do katalogu a kam si můžete vložit rovnou PR článek? A víte jaký weby navštěvují affiliate parteneři? 

2. Info profesionálním partnerům

Víte na kde se sdružájí affiliuate partneři? Jaké sociální sítě sledují a jaký skupiny na Facebooku navštěvují? To jsou všechno místa, kde je dobré se zmínit o vašem novém affiliate programu.

3. Co chtějí slyšet partneři?

Jaké informace rozhodnou o tom, že se partneři zapojí do propagace. Co partnery přiměje pustit se do propagace hned a co je nechá ledově klidný?

4. Data z vašeho marketingu

Víte co vám funguje (prodává produkty)? Jaké informace poskytnete svým partnerům. Marketingová persona, doporučení na nejprodávanější produkty, informace o sezónnosti, atd. 

Mezi základní data by měla patřit konverze e-shopu a průměrná objednávka. To jsou často důležitější informace, než výše provize. 

5. Speciální podmínky

A na druhou stranu, je něco, co by partneři rozhodně dělat neměli. Co by mohlo poškodit je ale hlavně i vaši značku. Víte jak docílit toho, aby to nedělali?

Každý affiliate program je individuální. Správné obchodním nastavení je klíčové pro jeho budoucí úspěch, nebo neúspěch.

Dušan Souček

Dušan Souček

Doporučujeme:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *