Dušan Souček

Obsah článku

Umění války v byznysu – recenze a zápisky z knížky

Obsah článku

Zeptejte se mě, jaká kniha o podnikání je nejlepší?

Pravděpodobně vám odpovím Umění války v byznysu od Sun-c‘ & Vít Vojta.

Není mnoho knih, které by mi přinesly víc inspirace.

Tahle je na mém žebříčku určitě hodně vysoko.

Pojednání Mistra Suna Umění války je nejstarší knihou o strategii boje v dějinách lidstva. Už 2 500 let představuje pramen inspirace pro generály, politiky, manažery a podnikatele.

Kniha Umění války v byznysu

Originální pojednání Mistra Sun-c‘ můžete mít i jako Audioknihu >>

Vydání, které mě tolik uchvátilo a přineslo příval inspirace, se přesně jmenuje Umění války v byznysu. Přeložil jej Vít Vojta a každou kapitolu doplnil komentářem, jak válečné strategie využít v podnikání. Geniální!

Válečné umění v byznysu ukázka

Kapitola 11: Devatero krajin mě zaujala možná nejvíc. Tady je ukázka několika veršů z původního pojednání Mistra Suna a můj vlastní výklad těchto pravidel.

I. Válčí-li knížata doma, na vlastní půdě, je to rozptylující krajina.

Pocit bezpečí a klidu je nebezpečný. Doma nebo při pocitu, že je vše v pohodě, nikdy nebudeme tak výkonní a efektivní, jako když pracujeme „pod stresem“ a jsme nuceni nalézat řešení, která nám pomůžou z „neklidné“ doby.

Práce v klidu nás nenutí k plnému soustředění a nabízí mnoho věcí, které odvádí naši pozornost (děti, rodina, zábava, televize, internet). Pracujete z domova, nebo dokonce na dovolené? V rozptylující krajině se nepracuje.

Je Válka!

II. Vstoupí-li na cizí území, avšak nepříliš do hloubky, jsou ve snadné krajině.

Když už se rozhodneme vstoupit do neklidných vod podnikání, musíme se tam vydat naplno, ne s pocitem bezpečí v zádech. Pocit bezpečí nás bude stále vracet na začátek. Podnikání nejde dělat napůl.

Musíme dál. Dál do boje! Podnikání není snadné.

III. Získám-li ji já, mám výhodu, získá-li ji nepřítel, má také výhodu, to je sporná krajina.

Být první v něčem je zatraceně výhodné. Není moc moudré konkurovat někomu, kdo již obsadil místo na trhu. Mnohem moudřejší je najít si vlastní prostor. Vlastní niku, která je volná.

Vždy se najde spousta příležitostí. Nemusíte být první na světě… Co kdybyste byli první na okrese, kdo udělá něco jinak, lépe, kdo osloví jiné zákazníky? Vždy se najde krajina, kterou můžete obsadit jako první.

IV. Mohu-li postupovat dopředu a nepřítel zase ke mně, je to spojující krajina.

Střet je nevyhnutelný. Se zákazníky, s trhem, s konkurencí… Nemusí to být příjemné, může nás to rozdělit. Můžeme být poraženi! Důležité je nenechat se odradit prvním neúspěchem, který přijde při prvním kontaktu s trhem.

Důležité je jít dál, nedívat se na konkurenci, pomluvy, drobné útoky, neúspěchy. Důležité je nevzdat to při první bitvě.

Progres guru audioknihy

V. Hraniční území tří knížectví, kdo jej dosáhne první, získá podporu všech sousedů, takové krajině se říká průchodná.

Tam, kde končí hranice vaší konkurence, je území nikoho. To je půda neoraná, plná příležitostí. Tam je potřeba upřít pozornost a tuto krajinu obsadit jako první.

Znáte službu, která je využívaná, ale zákazníci by ocenili ještě něco navíc? To je ta hranice se soupeřem. To je příležitost. Nika, která se nabízí k obsazení a využití partnerství.

VI. Hluboce v území druhého a za zády mnoho nepřátelských měst, pak je to trudná krajina.

Dotkli jsme se slabin nepřítele, udělali produkt, který řeší jeho slabiny. Obsadili niku, kterou nám nabídl. Pohodička skončila a tady jsme už v plné válečné vřavě. Ohrožení roste. Objevila se příležitost, která vypadá nadějně, a konkurence vysílá své armády.

Musíme nadále posilovat své pozice, musíme růst, v trudné krajině se neodpočívá. V trudné krajině se bojuje. Úsudkem i přímým bojem…

VII. Přejít hory a lesy, strže a překážky, mokřiny a močály, všecek ten těžce průchodný terén, to je neschůdná krajina.

Jsou projekty, které drhnou. Když přichází více překážek a problémů, je třeba dobře zvážit, zda jdeme po správné cestě.

Často je největší vítězství „nebojovat“.

Projekty, které provozujeme příliš dlouho bez vidiny zisku, je lepší opustit. Projít neschůdnou krajinou bez boje. Rychle pryč! „Moudřejší ustoupí.“

VIII. Všude, kam se vstupuje jen soutěskami, ale odchází či vrací se oklikou, kde může nepočetný protějšek udeřit na mou přesilu, tam je svírající krajina.

Svět podnikání skrývá spoustu nástrah a léček. Nebude to snadné. Připravte se na přesilu, na situace, které budou bolet. Připravte se na napadení ze zálohy.

Je třeba dobře zvážit každý krok, všechny možné důsledky. Není namístě váhání či opatrné našlapování, ale dobře si vše promyslet několik tahů dopředu. Bysnys je jako šachy.

IX. Kde jen okamžitý boj znamená přežití a jeho nepřijetí znamená zánik, tam je smrtící krajina.

Denně nás v byznysu potkají problémy, které je potřeba řešit. Reagovat na přání zákazníků, potřeby trhu a na nové příležitosti. Jen ten rychlejší a důmyslnější vyhrává.

Váš projekt čeká každý den zkouška. Každý den přijde nová výzva. Vyhraje jen ten, kdo se naučí dobře a rychle reagovat, dělat správná rozhodnutí a vítězit. Poražený může nakonec zjistit, že…

„Ekonomické přežití není povinné.“

Na závěr přidám ještě jednu myšlenku z jiných kapitol Umění války v byznysu…

Až příliš často slyším, že je hlavní jít do akce. Dlouze nepřemýšlet, ale vyrazit do boje (nebo spustit projekt).

Co o tom říká Mistr Sun: Neznat krajinu, kde se povede bitva, je jako vjet s vozem do bahnité a možná neprůjezdné cesty…

Nechť vás klid a rozvaha moudrých válečníků historie provází na vašem tažení světem byznysu!

Progresguru audioknihy

4 roky od prvního přečtení

Vůbec nic se nezměnilo. Neustále jsem přesvědčený, že to je možná nejlepší kniha o podnikání.

Vracím se k ní vždy, když potřebuji inspiraci. Když projekty nejdou tak, jak bych chtěl. Je to možná taková zkratka.

Umění války v byznysu mi dodává sílu a nadhled při klíčových rozhodnutích v podnikání.

Originální pojednání Mistra Sun-c‘ můžete mít i jako Audioknihu >>

Dušan Souček

Dušan Souček

Doporučujeme:

2 komentáře

  1. Moje heslo je DOBRODUŽSTVÍ. A to mě baví. Díky za super článek, takové shrnutí podnikáni „v kostce“. Souhlasím do puntíku 🙂

    1. Ahoj, Jani,

      děkuji za komentář. Takových podnikatelských „kostek“ je spousta. 🙂 Ať se Ti daří, Dušan

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *