Máte vlastní blog a analýza klíčových slov je vám cizí?
Potřebujete získat návštěvnost z vyhledávačů, ale nevíte, jak na to?
Chcete najít přínosná témata, která by se vám hodila do obsahu?
Potřebujete celkově zlepšit své stránky a zvýšit jejich návštěvnost?
Ukážeme vám, jak na analýzu klíčových slov. Prozradíme vám, jak si připravit velmi rychle a snadno analýzu klíčových slov. Uvidíte, že je to snadnější, než jste čekali. Analýza klíčových slov je tím prvním, na co byste se měli zaměřit ještě před vytvářením obsahu ✍️ vašich webových stránek.
SEO analýza klíčových slov
Jedná se o proces, kterým se snažíme přijít na to, jaká slova lidé hledají ve vyhledávačích. Samo o sobě to nemusí být nutně jen slova, ale třeba i vyhledávací fráze, například „jak na klíčová slova“ je typickou frází vyhledávání. Dotazy, které lidé hledají, jsou různé. ❓❓❓ Zatímco jedna skupina uživatelů by zadala frázi, jiní by možná zvolili jen samotné slovo „klíčová slova“, možná se spojením s podstatným slovem „tvorba“.
Právě mimo jiné také kvůli této rozdílnosti se provádí detailní analýza klíčových slov – klíčovka, jak by většina zkušenějších řekla. Pro naše podmínky je relevantní tvořit klíčová slova pouze pro vyhledávače Google a Seznam. ✅ Ano, Seznam.cz rozhodně nepodceňujte, ještě stále přes něj vyhledává slušná masa lidí. A nejspíš nějakou dobu bude ve hře.
💡 Věděli jste, že objem vyhledávání na Seznam.cz je aktuálně okolo 24 %? Téměř třetina všech vyhledávaných dotazů se uskuteční v České republice přes Seznam. Google si samozřejmě drží většinu v podobě 76 %.
Jak na analýzu klíčových slov?
Věřte, že základní analýza klíčových slov je snadná a zvládnete ji vytvořit svépomocí. Pokud máte například blog nebo jiné webové stránky pro svou zábavu, rozhodně není nutné, abyste investovali okolo 50 000 Kč za profesionální analýzu klíčových slov. Vyzkoušejte náš postup a zjistíte, že to bude úplně stačit. ✅ Určitě oslovíte více čtenářů, než kdybyste klíčovku vůbec nedělali.
- Analýza klíčových slov vám pomůže optimalizovat stávající obsah.
- Napoví, jaká témata lidi zajímají.
- Bude přínosná k tvorbě nového obsahu.
- Umožní efektivně oslovit více čtenářů.
- Je důležitá pro správnou informační architekturu webu.
- Představuje další faktor, který ovlivňuje strategické aktivity firmy.
- A mnoho dalšího…
⚠️ TIP: Na celkovou pozici ve vyhledávači má vliv mnohem více faktorů než jen klíčová slova. Podívejte se, co všechno vaši výslednou pozici ovlivní – Jak na SEO optimalizaci, náš návod pro začátečníky.
Naše jednoduchá SEO analýza klíčových slov nebude spočívat ve vytváření velkého objemu dat hledaných frází, očišťování těchto dat a podobně. Také nebudeme pracovat s Google Analytics, Google Search Consolí ani jinými podobnými nástroji tohoto typu. Podobné nástroje jsou vhodné pro detailní a odbornou tvorbu klíčových slov. Ukážeme si co nejpřínosnější informace pro začátečníky. 🎓
Jak získám první klíčová slova pro můj blog?
Analýza klíčových slov je snadnější, než jste si mysleli. Nepochybně jste ji už stokrát udělali, jen trochu v jiném kontextu. Ano, mluvíme o tom, že svou malou analýzu klíčových slov jste už určitě v minulosti dělali. Zdá se vám to jako nesmysl? Tak schválně, zadávali jste nějaký dotaz do Googlu a dívali se, co Google našeptává za souvislosti? 🧐 Tak právě to jsou většinou nejhledanější související fráze s vaším dotazem. 👍
Našeptávač vyhledávače
Jednoduše zadáte do vyhledávače dotaz, a ještě než ho vyhledáte, nabídne se vám několik (většinou 4 až 10 návrhů u Googlu a 6 u Seznamu) návrhů. Jak můžeme vidět na obrázku, na dotaz „Pravidla“ nabídl Google rovnou 10 návrhů, které jsou uspořádány podle toho, co lidi nejčastěji zajímá, co v souvislosti s dotazem „Pravidla“ hledají. Metriky, jak to Google vyhodnocuje jsou velmi složité. 🤖
Všechny tyto návrhy jsou relevantní pro náš dotaz. Ovšem jen některé se přímo dotýkají tématu, které můžeme hledat. Důvodem je, že „Pravidla“ jsou až příliš obecná. Pokud bychom to ještě zúžili a hledali například „Pravidla silničního provozu“ – potenciální téma nového článku, dostaneme mnohem lepší výsledky. 👇
Návrh klíčových slov
Vyplývá z toho, že náš článek by určitě měl zohlednit pravidla silničního provozu pro chodce, pro cyklisty, tramvaje, mohl by tam být také odstavec o křižovatkách, specifikách kruhového objezdu a možná i odkaz na relevantní zákony. Tím bychom dali detailní odpověď na to, co lidé hledají. ✅ Klíčová slova bychom použili ve znění, které je uvedeno na obrázku. Samozřejmostí je, že je můžete bez problému skloňovat, ale je vhodné je občas uvést v prvním pádu, jako je tomu v návrhu.
Máme tedy tato klíčová slova:
Pravidla silničního provozu pro chodce
Pravidla silničního provozu křižovatky
Pravidla silničního provozu pro cyklisty
Pravidla silničního provozu tramvaje
Pravidla silničního provozu kruhový objezd
Pravidla silničního provozu zákon
Respektive poslední 2 klíčová slova by byly v textu použity spíš jako „pravidla silničního provozu pro kruhové objezdy“ nebo třeba „kruhový objezd a jeho pravidla silničního provozu“ – nebojte se skloňovat a pracovat s těmito frázemi, rozhodně je do textu nevkládejte tak, jak znějí. Nedávalo by to smysl a bylo by jasné, že text je vytvořen pouze pro klíčová slova. 👎 A to nemají rády ani vyhledávače samotné.
Související vyhledávací dotazy
Google dnes pracuje spíš tak, že se snaží uchopit téma komplexně, nikoli jen na základě klíčových slov. Pokud tedy zadáte „Pravidla silničního provozu“, pokusí se vám nabídnout relevantní související témata, která považuje za celek jedné množiny. Velký důraz navíc klade na objem článku, respektive informací v něm. Článek by určitě neměl být kratší než 300 slov, ale nebojte se použít klidně více než 1000 slov.
Pokud bychom tedy srovnali naše návrhy, respektive klíčová slova, zjistíme, že nám tam může ještě chybětnapříklad „kniha o pravidlech silničního zákonu“, stejně jako aktualizace k datu 2020. Měli bychom tak v textu zmínit tento rok a říct, že se jedná o aktuálně platná pravidla. Určitě bychom článek mohli rozšířit také o autoškoly. Potom máme hotovou osnovu i klíčová slova, respektive nejčastěji hledané fráze. ✅
Ucelený obrázek o tématu a první klíčová slova
Tímto naprosto jednoduchým postupem jsme dokázali zjistit, jaká témata jsou v souvislosti s pravidly silničního provozu vyhledávána. Zjistili jsme i fráze nebo přímo klíčová slova, kterými lidé pokládají dotazy. Máme tedy strukturu článku, víme, co bychom neměli zapomenout zmínit a víme, jaká klíčová slova použít. Ovšem pár věcí stále naše analýza klíčových slov nemá.
Nevíme, jaká je četnost těchto hledaných frází. Nevíme, jaká jsou další související klíčová slova. Stejně jako nevíme ani to, jestli není nějaké klíčové slovo, které je aktuálním trendem – nebo aspoň má potenciál v dohledné době růst (může to být například připravující se zákon o silničním provozu, který později budou všichni hledat.
💡 Jak tohle zjistit, si ukážeme v dalším pokračování našeho návodu na analýzu klíčových slov. 💡
Co vás nejvíc zajímá o klíčových slovech
1. Opravdu mi takto udělaná SEO analýza klíčových slov pomůže?
Rozhodně ano. Pomůže vám totiž nejen napsat to, co hledají lidé, takže ve výsledku bude váš článek mnohem přínosnější, ale zároveň bude i hodnotnější pro vyhledávače z pohledu SEO. Vždy je lepší i základní SEO analýza a analýza klíčových slov než vůbec žádná.
2. Jak dlouho trvá analýza klíčových slov?
Profesionální analýza klíčových slov zabere klidně i více než 40 hodin. Naše velmi zjednodušená, ale přínosná klíčovka pro začátečníky zabere 1 až 2 hodiny. Její přínos je obrovský v porovnání s vynaloženým časem.
3. Co dělat, když se chci naučit dělat opravdu profesionální analýzu klíčových slov?
Potom není nic jednoduššího než si najít kurz, kde vás to naučí. Počítejte ale s tím, že to bude stát klidně i 20 000 a více. Vždy je lepší si nechat vypracovat analýzu klíčových slov od odborníka, například SEO konzultanta. A to jednoduše proto, že i když se naučíte dělat profesionální analýzu klíčových slov, nebudete mít pořád praxi, která je potřeba pro opravdu ucelenou a přínosnou klíčovku. Jinak to budou pořád jen nějak seřazená data.
4. O kolik víc mi to přinese čtenářů?
To záleží na mnoha faktorech. Nicméně alespoň o 20 % by určitě měl růst podíl z organického vyhledávání. Změříte to například tak, že máte nasazenou Google Analytiku.
5. Dokáže to ovlivnit i pořadí mého webu?
Ano, ale zase záleží na více proměnných. Nicméně tím, že se zvedne návštěvnost a váš obsah bude založen na tom, co Google považuje za množinu jednoho tématu, se zlepší i vaše pozice ve výsledcích vyhledávání. Zároveň i díky klíčovým slovům, které v textu nově použijete.