Mám takový sen…
Jednou z internetu zmizí všechny návody na úspěch a budeme se inspirovat jenom skutečnými příběhy.
Už dlouho tvrdím, že univerzální návody nefungují a úspěch je mozaika, která se skládá, předělává, rozebírá a znova skládá. Bude asi ještě dlouho trvat, než pochopíme, že úspěch ze dne na den trvá deset a více let. Ale ten boj za to stojí!
Člověk by si neměl klást malé cíle…
EDIT 2021: Dnes bych už spoustu věcí řekl a možná i dělal jinak. Nechávám tady tento článek bez změn jako „muzeum“ své online tvorby.
✅ TIP: VIP mentoring Umění online prodeje >>
Jaké jsou tedy ty 4 návody na úspěch, které prodají cokoli, kdykoli a kdekoli?
1. Dobře popsané zboží/služba
Dobře popsaná služba stačí, nemusí být neodolatelná, sexy ani kůl. Dobrý obchod se uzavírá, když všechny strany odcházejí spokojený. Pod dobrou nabídkou si můžete představit dobře napsanou prodejní stránku (nemyslím neotřelé copytexty, ale dobře popsané zboží). Může to být šikovný obchodník, který dokáže zboží dobře popsat a nabídnout. Může to být popis produktu v e-shopu či recenze na blogu.
Když jste naposledy něco kupovali, měli jste v hlavě otázky? Udělali jste obchod tam, kde jste našli odpovědi, nebo tam, kde to bylo nejvíc „v akci“? Každý budoucí zákazník má v hlavě moře otázek, a když mu na ně dokážete odpovědět, ještě než se zeptá, máte dobře popsanou službu.
Pokud nedostane odpovědi dřív, než se zeptá, většinou jste prohráli. Lidé totiž mají spoustu otázek, ale stydí se zeptat. Můžou si to dovolit. Dnes totiž odpovědi dostanou jenom o pár kliků dál.
2. Strategie
Ani ten nejlepší obchodník nedokáže prodat ve špatný čas. 98 % lidí, které oslovíte, nemá potřebu kupovat vaše služby – smiřte se s tím. Dobrá polovina si je nikdy nekoupí, protože je jednoduše nepotřebuje. A ta druhá polovina si nakonec koupí podobnou službu někde jinde. To je realita.
Pokud ovšem nemáte dobrou strategii, pomocí které budete postupně měnit těch 98 % lidí na potenciální zákazníky, kteří začnou uvažovat o vaší nabídce a nakonec i koupí. Ekonomické příručky říkají něco o „správném oslovení zákazníků v různých fázích nákupního cyklu“. Nooo… každý prodej se uskuteční jen v případě, když je ochota kupovat. A ta u 98 % lidí jednoduše není.
Ale může být. Mě je blízký online svět, a tak strategie, které používám, jsou: pravidelné psaní článků na blog, automatický e-mail marketing, budování komunit na sociálních sítích, remarketing a PPC reklamy atd. Všechny tyto věci postupně mění 98 % lidí, kteří nekupují, na platící zákazníky. Ale může to být i strategie vyjednávání velkých nadnárodních obchodů či pravidelné akce v obchodních řetězcích. Každá strategie má základ v psychologii – ve vybudování potřeby po zboží.
Z jasného NECHCI vaše služby, jde postupně udělat: CHCI VŠECHNO, CO MÁTE! Chvíli to trvá a musí se hodně strategicky manévrovat, než přijde šach mat, tedy „potvrzení objednávky“.
✅ TIP: Mapa online marketingu >>
3. Reálný zájem
Nemám rád jablka! Je to zvláštní, nevím proč, ale není mi po nich dobře. A můžete mi ukázat třeba 10 odborných studií, jaký mají blahodárný účinek na zdraví. Můžeme spolu strávit krásnou hodinku, kdy mi ukážete všechny vítěze z národní jablečné soutěže krásy. Já si to blbý jablko stejně nekoupím. Prostě nechci, není mi po něm dobře! Jo a taky nepiju mléko! Raději mě pozvěte na kafe nebo na pivo. 🙂
Chci tím říct, že prostě neprodáte tam, kde neexistuje reálný zájem o vaše služby. Můžete všelijak formulovat svou nabídku, nasadit ty nejostřejší reklamní kampaně, ale stejně neprodáte. Není pravda, že lidé koupí úplně všechno. Lidé koupí cokoli, co jim něco přinese. Buď něčeho víc (štěstí, láska, peníze, radost, uznání), nebo něčeho míň (stres, obtíže, nejistota).
S reálnou potřebou se ale dá pracovat. Představte si sklenici vody v pátek večer v hospodě Na Růžku… Máte? A teď si tu samou sklenici vody představte po 40 km putování pouští. Není třeba dalšího vysvětlování. Buďte ve správný čas na správném místě.
4. Značka
Nerad beru iluze mladým nadějným podnikatelům, kteří si chtějí otevřít e-shop s elektronikou, ale když budu uvažovat o nákupu nového počítače, půjdu se vždycky podívat na Alzu, přestože bych to praštěné zelené skřehotadlo nejraději zadupal do země. Alza ví, jak budovat silný brand, který prodá téměř cokoli.
Síla značky nebo také „osobní brand“ prodává. Vyzařuje kolem sebe jasné hodnoty, názory nebo vlastnosti, s kterými se někteří lidé natolik ztotožní, že si na „značku“ vždy vzpomenou, když budou řešit něco z oblasti, kterou „nabízí“ světu. Vybudovat značku nemusí trvat dlouho. Podstatné je stát si za svým, za hodnotami a vizí, kterou představujete. Ta zelená potvora nikdy neříkala nic jiného než „počítače, elektronika, sleva, hihi…“
Mít silnou vizi a jít si za ní nestačí. Musíte to ještě říct světu. V dostatečné míře (co nejvíc) a jak nejlépe dovedete. Čím více to budete říkat a budete pevní ve svém postoji, tím silnější značka z vás bude. A potom prodáte cokoli…
Mám takový sen…
Jednou z internetu zmizí všechny návody na úspěch a budeme se inspirovat jenom skutečnými příběhy.
6 komentářů
Absolutní souhlas Dušane!
Absolutní díky Honzo. 😉
Ahoj Dušane, spíš bych to nazval „4 podmínky úspěšného prodeje“ nebo „4 tipy… “
A co se týká prodeje „čehokoliv a kdykoliv“, tak to sám v článku vyvracíš, bez reálného zájmu neprodáš nic.
Článek zajímavý, nadpis bulvární a zavádějící.
(Že ty to děláš schválně… 🙂 )
Ahoj, Vítku,
no jasně, celý můj život je plný dvojsmyslů a zavádějících informací.
Je to můj styl. 😉
Ten reálný zájem je velká pravda, ale taky je pravda, že se s ním dá různě pracovat a vytvářet jej. Viz příklad se sklenicí.
Díky, Dušan
Jo, Dušane, se zájmem se dá pracovat, ale nesmí to být jako Ty a jablíčko, sladké jak med, ale stejně si ho nikdy neutrhneš ani nekoupíš. 🙂
Jasně, kdo moc tlačí na pilu tak ji zlomí… 😉